10.1 Waarheen met klachten?
Leerlingen en/of ouders/verzorgers kunnen binnen de school te maken krijgen met beslissingen die naar hun mening onterecht zijn. Afhankelijk van het soort probleem kunnen leerlingen en ouders/verzorgers hierover terecht bij: de mentor, de vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en de schoolleiding.
Een klacht heeft betrekking op de persoonlijke situatie van de leerling in verband met het volgen van onderwijs en de omstandigheden binnen of op het terrein van de school. We gaan ervan uit dat de leerlingen/ouder/verzorger de klacht eerst probeert op te lossen met de betreffende persoon. Mocht dit niet leiden tot het gewenste resultaat, dan kan diegene een klacht indienen bij de afdelingsleider van de afdeling waartoe deze behoort.
Als de leerlingen/ouder/verzorger het niet eens bent met de klachtafhandeling van de afdelingsleider, kan deze in beroep tegen het besluit bij de rector van de school. Mocht deze na alle stappen doorlopen te hebben niet tevreden zijn met de afhandeling van je klacht, dan kan de leerling/ouder/verzorger een klacht indienen bij de Klachtencommissie van Het Baken Almere. Als de klacht gericht is tegen de rector van de school, dan kan de leerling/ouder/verzorger direct een klacht bij de Klachtencommissie indienen (t.a.v. de ambtelijk secretaris). De Klachtencommissie onderzoekt de klacht en oordeelt of de klacht gegrond is. Het bevoegd gezag neemt vervolgens een beslissing.
Hoe bijvoorbeeld de klacht ingediend moet worden, binnen welke termijn en bij wie precies, is terug te vinden in de verschillende klachtenregelingen die zijn opgesteld op grond van het type klacht. De klachtenregeling staat op de site www.hetbaken.nl onder het kopje ‘Over Het Baken Almere’
Een klacht voor de klachtencommissie kan gestuurd worden aan:
Het Baken Almere
t.a.v. bestuur
Postbus 10015
1301 AA Almere
Het Baken Almere is aangesloten bij:
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Klachten over examenbeslissingen worden eerst intern door de examencommissie behandeld. Als de leerlingen/ouder/verzorger het oneens is met de oplossing van de examencommissie, dan kan deze de klacht voorleggen aan de Commissie van Beroep (t.a.v. de secretaris van de Commissie van Beroep) volgens het ‘Examenreglement’:
Het Baken Almere
Postbus 10015
1301 AA Almere
De volledige regelingen staan op onze website www.hetbaken.nl. Met deze klachtenregeling trachten we eventuele klachten zorgvuldig af te handelen. Daarnaast is het een middel om de kwaliteit van het onderwijs en de goede gang van zaken op school te verbeteren. De klachtenregelingen dragen hiermee bij aan een veilig schoolklimaat voor alle betrokkenen.
Kun je met jouw klacht of geschil niet terecht bij één van de genoemde instanties? Richt je dan tot het schoolbestuur of de Inspectie van het Onderwijs:
Inspectie van het Onderwijs:
Website: https://www.onderwijsinspectie.nl
E-mail: info@owinsp.nl
Vragen over onderwijs:
Telefoon: 0800 – 80 51 (gratis)
10.2 Meldplicht huiselijk en seksueel geweld
Schoolleiding en vertrouwenspersonen behandelen klachten van ouders/verzorgers en leerlingen zorgvuldig. Wanneer er mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict doen we altijd aangifte bij de politie.
Indien er op school de indruk ontstaat dat een leerling te maken heeft met huiselijk geweld, past de school de meldcode huiselijk geweld toe. Dat betekent dat we indien wij daar aanleiding toe zien handelen volgens het afwegingskader dat is opgesteld voor onderwijs en leerplicht.
10.3 Vertrouwenspersoon
Bij klachten over ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, discriminatie, racisme, pesten, agressie en/of geweld op school, kan er altijd een beroep worden gedaan op de ondersteuning van de vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen. De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt bij dit soort klachten. De vertrouwenspersoon kan meer informatie geven over de klachtenregeling ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon is ook altijd bereid om te reageren op je vragen.
Je kunt ook bellen met de vertrouwensinspecteur voor informatie en advies:
Centraal meldpunt vertrouwensinspecteur:
Telefoon: 0900 – 111 31 11
Indien nodig doet de school een beroep op de GGD of Veilig Thuis.
De vertrouwenspersonen voor leerlingen op Park Lyceum zijn mevrouw C. Boverhof en de heer M. Tigchelovend (zie 1.1).