2.1 Missie: onze drie Bakens

Binnen de scholen van Het Baken willen we jonge mensen begeleiden om hun plaats in de samenleving te vinden. Ieder mens is uniek, daarom hebben we in ons onderwijs aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling en de rol van de mens in de gemeenschap en de omgeving. Er is aandacht voor emancipatie, diversiteit en dialoog tussen mensen met verschillende religieuze, levensbeschouwelijke en culturele achtergronden.

Onze visie wordt vertaald in drie speerpunten, onze ‘bakens’. Die bakens zijn: onze identiteit, een veilig leer- en leefklimaat en het stimuleren en ontwikkelen van talent. Deze speerpunten geven aan wie we zijn en vanuit welk perspectief en met welke houding wij ons richten op onze leerlingen. De drie bakens vatten het wezen van onze school samen.

2.2 Levensbeschouwelijke identiteit van Het Baken

Het Baken Almere is een interconfessionele organisatie. Wij gaan er vanuit dat ieder mens een plaats en een doel heeft in de wereld. We streven er naar om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge mensen. Onze kernwaarden daarbij zijn naastenliefde en respectvol omgaan met elkaar.
Kernwaarden die bij een groot deel van onze medewerkers hun basis vinden in de traditie en de beleving van de christelijke godsdienst en cultuur.
In onze scholen werken wij vanuit de basisgedachte dat ieder mens en dus ook ieder kind uniek is en er mag zijn zoals hij of zij is. Kinderen en volwassenen mogen weten dat ze er in het leven  niet alleen voor hoeven te staan, dat er altijd iemand voor hen is en dat hun leven van betekenis is en er toe doet. De school is een plek is waar de leerling geaccepteerd en gewaardeerd wordt.  De plek waar een leerling zich veilig mag voelen. Het personeel op onze scholen werkt met inzet en aandacht voor het kind en de kinderen die aan onze zorg zijn toevertrouwd.

2.3 Onderwijskundige Identiteit van Park Lyceum

Park Lyceum is een warme school waar docenten en leerlingen met verschillende achtergronden in goede harmonie met elkaar leren en ontwikkelen. Respect en naastenliefde staan hierbij centraal. Wij hebben hoge verwachtingen van elkaar en weten dat leerlingen hun ambities kunnen realiseren met optimale ondersteuning van onze medewerkers. Op Park Lyceum hebben we zicht op de leerling en bieden we wat de leerling van ons nodig heeft.

Op Park Lyceum zijn we samen -medewerkers, leerlingen en ouder(s)/verzorger(s)- verantwoordelijk voor het leren en ontwikkelen van onze leerlingen. Onze professionele docenten richten daarom, waar mogelijk in samenwerking met leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s), het leerproces van de leerlingen in. Geleidelijk werken we toe naar meer zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, competenties die ook in een vervolgopleiding van belang zijn. Wij gaan er daarbij vanuit dat iedereen gemotiveerd is om te leren en ontwikkelen. Het is onze taak om de leerlingen daarin te stimuleren en te ondersteunen.

Om tot efficiënt leren te komen is een optimale leercultuur met daarbij heldere gedragsafspraken noodzakelijk. Dit zorgt voor ruimte in het werkgeheugen van leerlingen. Wij verwachten daarom van alle medewerkers en leerlingen dat zij zich aan de gemaakte gedragsafspraken (beschreven in de gedragscode (5.1) houden. Ook als het moeilijk is, juist als het moeilijk is. Dit alles met als doel om de time on task van leerlingen te verhogen.

Onze opdracht realiseren wij met gedegen klassikaal onderwijs in een veilig en plezierig schoolklimaat. Onze lessen worden opgebouwd volgens een vaste structuur: de Parkles. Hier liggen het expliciete directe instructiemodel en de instructieprincipes van Rosenshine aan ten grondslag. De Parkles in combinatie met studiewijzers maakt dat leerlingen op Park Lyceum weten wat er van ze verwacht wordt. Docenten hebben en houden hierdoor zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en kunnen zo inspelen op eventuele achterstanden/voorsprongen.

Met onze lessen en activiteiten maken de leerlingen kennis met de wereld om zich heen en worden ze begeleid bij het zetten van hun volgende stap.

Ga naar onderwerp