Onze leerlingen zitten in een fase van hun leven waarin veel verandert, zowel fysiek als mentaal. Dit kan invloed hebben op hun welbevinden. Indien een leerling extra ondersteuningsbehoefte heeft, kunnen de specialisten van het ondersteuningsteam ingeschakeld worden. Deze ondersteuning is erop gericht om leerlingen optimaal, maar ook maximaal, deel te laten nemen aan het reguliere programma.

6.1 Ondersteuningsstructuur

Afdelingsleider
De afdelingsleider is verantwoordelijk voor het pedagogisch-didactisch klimaat in de afdeling en voert het personeelsbeleid in zijn/haar afdeling. Deze is de direct leidinggevende van de mentoren en docenten en is eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de afdeling. De afdelingsleiders vormen samen met de rector en conrector de schoolleiding.

Mentor
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders/verzorgers. De mentor is de spil in de begeleiding en richt zich op optimale studieprestaties. De mentor geeft mentortijd en ook bijna altijd les aan de mentorklas of -groep. Daarnaast heeft de mentor individuele gesprekken met leerlingen over de studievoortgang.

Er zijn minimaal twee contactmomenten in de week, namelijk de mentortijd. Tijdens deze mentortijd komen onderwerpen aan de orde die spelen in de mentorgroep. Maar ook plannen, organiseren en welbevinden zijn dan vaste onderwerpen van gesprek.

Vakdocent
De vakdocent heeft zicht op wat zijn/haar leerlingen moeten kennen en kunnen op zijn vakgebied. Vanuit die deskundigheid richt de vakdocent het leerprogramma voor zijn vak in.

6.2 Leerlingpunt

Voor een compleet overzicht en juiste registratie van ongeoorloofde absenties, is het leerlingpunt ingericht. Het leerlingpunt houdt zich bezig met de volgende zaken:

  • te-laat-meldingen
  • verwerken van absenties
  • leerlingen die spijbelen
  • verwijderde leerlingen
  • ziekmelden leerling gedurende de schooldag
  • het ophaalpunt (aan het einde van de dag) voor ingenomen telefoon
  • Door het toezicht op deze ongewenste onderbrekingen van het leerproces te centraliseren zijn wij beter in staat om zicht te houden op de leerlingen en daarmee laten we de leerlingen ook zien dat we sterk betrokken zijn bij hun ontwikkeling en welbevinden.

Door een goede registratie signaleren wij vroegtijdig dat leerlingen risico lopen op achterstanden in hun studieprestaties. Zo kunnen wij ouders ook in een vroeg stadium informeren over ongewenste ontwikkelingen en betrekken hen bij -liefst gezamenlijke- oplossingen.

6.3 Leerlingcoördinator

De leerlingcoördinatoren ondersteunen de mentoren, docenten en de afdelingsleiders bij de dagelijkse gang van zaken rondom de leerling. De mentor blijft altijd het eerste aanspreekpunt. De leerlingcoördinator is het aanspreekpunt als het gaat om zaken die buiten de verantwoordelijkheid van de mentor vallen. De leerlingcoördinator zorgt voor het coördineren en uitvoeren van leerlingbesprekingen en zij kunnen disciplinaire maatregelen nemen bij blijvend ongewenst gedrag. De leerlingcoördinator heeft daar waar nodig ook contacten met externe hulpverlening op niveau van basisondersteuning.

6.4 Ondersteuningscoördinator

De ondersteuningscoördinator geeft leiding aan het ondersteuningsteam, is betrokken bij alle leerlingen die een vorm van extra ondersteuning krijgen of nodig hebben. De ondersteuningscoördinator is voorzitter van het Zorg Advies Team (ZAT). Zij werkt nauw samen met de ketenpartners, adviseert de schoolleiding en is verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteit van de extra leerling ondersteuning op Park Lyceum. Lees voor informatie het Schoolondersteuningsprofiel 2024-2025.

6.5 Orthopedagoog

De orthopedagoog kijkt naar de ondersteuningsbehoefte(n) van de leerling. De orthopedagoog heeft expertise ten aanzien van orthodidactische problemen, (psycho)sociale en emotionele problemen, ontwikkelingsstoornissen en leerproblemen. Het is de taak van de orthopedagoog om de afdelingsleiders, leerlingcoördinatoren en zorgcoördinator inhoudelijk te adviseren ten aanzien van de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Als een diagnose is gesteld, kan de orthopedagoog op basis van de adviezen die voortvloeien uit het onderzoek, aanpassingen toekennen. Daarbij onderhoudt zij contacten met ouder(s)/verzorgers en indien van toepassing externe hulpverleners.

6.6 Counselor

De counselors zijn er voor leerlingen die vanwege een persoonlijk (sociaal-emotioneel) probleem kortdurende begeleiding nodig hebben. De counselor is een adviseur. De counselor zoekt samen met de leerling naar een oplossing. Mochten zij er niet uitkomen, dan kunnen de counselors aanraden advies in te winnen bij het zorg adviesteam en/of adviseren welke externe ondersteuning het beste geschikt is. Leerlingen kunnen zich aanmelden via de mentor of kunnen op eigen initiatief een mail sturen aan één van de counselors om een afspraak te maken.

6.7 Decaan

Op Park Lyceum zijn drie decanen die verantwoordelijk zijn voor bepaalde afdelingen/leerjaren.

De decaan begeleidt leerlingen in leerjaar 2 en/of 3 met de profielkeuze voor de bovenbouw, samen met de mentor. De begeleiding door de decaan is vooral gericht op de AEL-stage in havo 4 en Almere On Stage in mavo 3 en het kiezen van een geschikte vervolgopleiding. Zo geeft de decaan informatie en organiseert voorlichtingsmomenten en stageweken. Leerlingen kunnen, eventueel met hun ouders/verzorgers, terecht bij de decaan voor een gesprek over de profiel- of studiekeuze.

6.8 Dyslexie

Op Park Lyceum stemmen wij ons aanbod af op leerlingen met dyslexie. De training die wij deze leerlingen bieden richt zich daarom vooral op aanpassingen en ermee om leren gaan.
De leerling kan contact opnemen of wordt door de mentor in contact gebracht met de orthopedagoog. Deze bepaalt samen met de leerling welke ondersteuning de leerling het beste kan helpen om optimaal deel te nemen aan de lessen. Zie hier ons Dyslexiebeleid.

6.9 Zorg Advies Team (ZAT)

Soms loopt een leerling vast in zijn of haar schoolloopbaan, omdat het welbevinden ernstig wordt gehinderd door omstandigheden. De leerling kan dan in het ZAT besproken worden. Het ZAT adviseert over de aanpak van de ingebrachte problematiek, het advies wordt ingewonnen wordt vanuit verschillende disciplines. Deelnemers aan het ZAT: jeugdverpleegkundige, Jongeren maatschappelijk werker JGZ, jeugdagent, jeugdarts, Systeemtherapeut ggz centraal, jeugdarts, Leerplichtambtenaar en medewerker Passend Onderwijs.

6.10 Passend Onderwijs

Het vormgeven van passend of “inclusief” onderwijs is een gezamenlijke taak van docenten, mentoren, leerlingcoördinatoren en ondersteuners. “Inclusief” betekent voor ons dat wij ernaar streven dat al onze leerlingen deelnemen aan het reguliere schoolleven. Dat doen we door rekening te houden met de verschillende kenmerken die onze leerlingen ten opzichte van elkaar onderscheiden. Soms zijn aanpassingen voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften zinvol. De Begeleider Passend Onderwijs op Park Lyceum geeft extra ondersteuning aan individuele leerlingen, adviseert bij trajecten die vastlopen, biedt psycho-educatie voor docenten en mentoren (bijvoorbeeld groepsdynamica), neemt deel aan verschillende leerling-overleggen en werkt samen met externe hulpverleners.

Bij extra ondersteuning in de vorm van individuele leerlingbegeleiding wordt de invulling van de ondersteuning mede afgesproken met de leerling, ouders en de orthopedagoog op school, en vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP).

Park Lyceum is onderdeel van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere. Hier kunt u meer lezen over het Samenwerkingsverband.

Ga naar onderwerp