3.1 Plaatsing

Plaatsing op Park Lyceum is afhankelijk van het advies van de basisschool. Het advies bepaalt of uw kind in een mavo, havo-mavo, havo, atheneum-havo of atheneumklas geplaatst wordt. Meer informatie over het aanmelden op Park Lyceum vindt u op de pagina Aanmelden op Park Lyceum. Na leerjaar 1 wordt bekeken welke leerroute het meest passend is. Meer informatie vindt u in de bevorderingsnormen.

3.2 Onderbouw

Vanaf het eerste leerjaar focussen we ons op een heldere gedragscultuur: dit zorgt voor ruimte in het werkgeheugen, wat het mogelijk maakt om tot efficiënt leren te komen en optimale leerprestaties te behalen. Afhankelijk van de leerroute duurt de onderbouw op Park Lyceum twee jaar (mavo) of drie jaar (havo en atheneum). In de onderbouw krijgen leerlingen een breed pakket aan vakken aangeboden. Op die manier kan een leerlingen ontdekken waar diens interesses liggen en waar deze goed in is. Aan het eind van de onderbouw kiest de leerling een profiel voor de bovenbouw. Hiertoe worden er verschillende activiteiten georganiseerd, waaronder de profielmarkt. Na het maken van een voorlopige profielkeuze wordt de definitieve profielkeuzekaart ingeleverd. Daarna kan het profiel niet meer gewijzigd worden.

3.3 Bovenbouw

In de bovenbouw worden leerlingen voorbereid op het eindexamen en de vervolgopleiding. De bovenbouw kenmerkt zich door de ontwikkeling naar meer zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, competenties die ook in een vervolgopleiding van belang zijn. Leerlingen gaan gericht aan de slag met hun profielvakken.
We bieden de volgende profielen aan:

Mavo:
Zorg en welzijn
Techniek
Economie

Havo en atheneum:
Economie en maatschappij
Cultuur en maatschappij
Natuur en gezondheid
Natuur en techniek

3.4 Bevorderingsnormen

Om door te kunnen stromen naar het volgende leerjaar dien een leerling aan de bevorderingsnormen te voldoende. Deze zijn te vinden via de volgende link: Bevorderingsnormen. Hier vindt u ook de benodigde informatie over de bespreekzone, doubleren en/of overstap naar een andere leerroute.

3.5 Taal en rekenen

Taal is de basis van ons onderwijs. Taalvaardigheid van leerlingen is essentieel voor een succesvol leer- en ontwikkelproces. Daarom richten wij ons onderwijs in met taalgericht vakonderwijs. In elke les bij elk vak is er structureel en expliciet aandacht voor de ontwikkeling van de voor het vak noodzakelijke taalvaardigheid in de brede zin van het woord. Daarnaast leest elke leerling wekelijks twee keer een half uur een Nederlands boek naar eigen keuze. Hiermee ontwikkelen en ondersteunen we leesplezier en de woordenschat van leerlingen. Ook bieden we NT2-ondersteuning aan voor leerlingen met Nederlands als tweede taal.

Rekenen

Wij creëren een rekenrijke leeromgeving waar iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Leerlingen hebben op verschillende manieren rekenen nodig: in het dagelijkse leven, op school ter ondersteuning van het leren en als voorbereiding op mogelijke vervolgopleidingen. Daarom richten wij ons op een uniforme, vakoverstijgend rekenonderwijs bij de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde en economie. Rekenen is daarbij niet alleen onderdeel van wiskunde, maar een breed gebruikte vaardigheid.

3.6 Wereldburgerschap

Op Park Lyceum bereiden we de leerling voor op hun rol in de democratische samenleving. Kennis krijgen van de wereld om ons heen, andere opvattingen en achtergronden, leren omgaan met verschillen tussen mensen onderling en dit accepteren is een belangrijk uitgangspunt van onze school. Dit sluit eveneens aan bij de kernwaarden van Het Baken Park Lyceum, respect en naastenliefde. Door leerlingen te leren samenleven in onze minimaatschappij, een school met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden, kunnen zij zich beter voorbereiden op de internationale maatschappij. De beoogde adoptie van de 17 duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties en internationale uitwisselingen dragen daar in een belangrijke mate aan bij.

Meer over de basisvaardigheden taal, rekenen en wereldburgerschap leest u in ons beleidsplan.

3.7 Kwaliteit van onderwijs

Gericht op continue verbetering
Onze medewerkers werken vanuit een grote betrokkenheid bij de leerlingen en met elkaar streven wij naar een hoge kwaliteit van onderwijs. Daar hoort bij dat wij ook zelf regelmatig bijscholen. Maar ook dat we elkaar helpen om op onderdelen ons handelen te verbeteren door middel van feedback. Zo blijven we continu gericht op ontwikkeling van ons handelen, in het belang van onze leerlingen. Onze doelen en ambities voor de komende jaar (/jaren) zijn te lezen in ons schoolplan [link].

De kwaliteitskaart op www.scholenopdekaart.nl bevat algemene informatie over de school zoals het aantal leerlingen en de verschillende opleidingen. Hier is ook informatie te vinden over examenresultaten, doorstromen en zittenblijven ten opzichte van landelijke gegevens.

Ga naar onderwerp